Kai Haavisto Hoidetaan homma kotiin!

Suomenruotsalaiset uskovaiset kuljetusyrittäjät keinottelevat

Suomenruotsalaiset uskovaiset kuljetus- ja huolintayritykset siirtävät kalustoaan sekä toimintojaan vilkkaaseen tahtiin Viroon ja muihin halvemman kustannusten maihin. samalla Suomalaiset työntekijät saavat lähtöpassit eli potkut.  Nyt on huomioitavaa se, että yhä suurempi määrä kalustosta on Viron tai muun maan rekisterissä. Työntekijät ovat kohta pääsääntöisesti muunmaalaisia. Siirtyminen muihin maihin on jo alkanut. Suomen hintataso, palkkataso (TES) suhteessa kuljetushintoihin on ajanut myös Suomenruotsalaiset uskovaiset keinottelemaan kuljetusmarkkinoilla.

Tämä ilmiö on selvästi nähtävissä kun seuraa kuljetusmarkkinoita ja kalustoa. Kuuluuko kristillisiin arvoihin keinottelu suomalaisten työntekijöiden kustannuksella?

VR- transpoint- valtion yhtiönä aloitti tämän keinottelun ja riisti suomalaisilta tuhansilta ihmisiltä työpaikat. Minkä valtio esimerkillään tekee, sitä yritykset perässä.

Suomen valtio olisi voinut toimillaan estää tämän työpaikkojen valumisen ulkomaalaisille jo aikoja sitten, mutta suomen valtio tekee ja tukee harmaata taloutta itse, niin miten se voi estää sitten jälkikäteen muiden yritysten siirtymistä.  Kurat ovat jo housuissa.

Kuten olen aiemmin todennut, on kuljetusalalla harmaata taloutta paljon. Turun Sanomat kirjoitti, että valtaosa olisi Suomalaisia? Virheellinen tieto, sillä poliisi ei tutki ulkomaalaisten kuljetuksia tai tee minkäänlaisia tarkastuksia ulkomaanrekisterissä oleviin ajoneuvoihin. Tilasto on väärä ja tahallaan väristelty. Suomessa tosiasiallisesti ajetaan maan sisäisiä (kabotaasi) kuljetuksia esimerkiksi venäläisten kuljetusyritysten voimin. Se on pois suomalaiselta yrittäjältä ja sitä paitsi se on laitonta.

Suomalaiskuljetusyritykset, jossa ratin takana on jonkun köyhemmän maan kuljettaja. Yrityksen omistaa suomalainen kuljetusalan keinottelija (tässä tapauksessa suomenruotsalaiset) , joka on monesti ajautunut puolipakolla keinottelun tielle välttääkseen konkurssin. Jos suomessa olisi kaikki hyvin, tuskin tällaista keinottelua harrastettaisi.

Kun liikkuvaa poliisia ollaan poistamassa, pitäisi tilalle asettaa ammattihenkilöstö, joka koostuu veroviranomaisista, kuljetusalan ammattilaisista, poliisista ja muista alaa tietävistä henkilöistä. Henkilöstö olisi keskittynyt vain ja ainoastaan raskaan liikenteen valvontaan. Niistä voi ottaa mallia vaikka Saksasta.

Lisäksi sakotuskäytäntöä pitää muuttaa. Ulkomaalaisten sakotuskäytäntö on pielessä. Nyt kun virhe tapahtuu, sakkoa ei tarvitse maksaa heti. Asia menee käräjäoikeuteen ja jos asianomainen ei ole paikalla asia raukeaa ja sakko jää perimättä. Sakotuskäytäntöä pitää muuttaa siten, että sakko maksetaan saman tien poliisilaitoksella ja annetaan kuitti maksusta.

Pielessä on paljon ja on aika järkyttävää, etteivät suomen ministerit ja virkamiehet saa mitään aikaiseksi.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Niinpä. Valtio dieselveroineen suosii ulkomaalaisia kuljetusalalla.
Valtio poistamalla liikkuvan poliisin suosii liikenteessä ylikuormalla ajelevia ulkomaalaisia, kun suomalaisen ei enää kannata yrittää.
Liikkuvan poliisin poistuessa tulee myös promille- ja nopeusrajoista ohjeellisia.

Veikko Vitikainen

Niin, muisrelin aikoinani, että joku Suomenruotsalainen kuljetusyrittäjä toi Suomeem piilokontissa pakolaisia hänen mielestään humanitäärisistä syistä. Ja laskun maksoivat veronmaksajat. Todennäköisesti tuo ihmissalakuljettaja sai pakolaisia kuljettavalta organisaatiolta erittäin hyvän korvauksen.

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Muisti joskus pätkii, mutta muistini mukaan hetki sitten kokoomuslainen kehoitti suomalaisia siirtämään yrityksensä Eestiin??

Kai Haavisto

Niin se on, seuratkaa tilannetta. Huolestuttavinta on se, että suomen verotulot alkavat valua ulkomaille tätäkin kautta. Sitä on jo tapahtunut suurissa mitoin. (konsernilainat) Ei ole ihme, että kaikki hinnat nousee, kun yritetään raapia viimeisetkin pennoset köyhältä palkansaajalta. Herrat ne vaan porskuttaa ja köyhä kansa kärsii

Mark Bayer

Älä syyllistä yrittäjiä jotka noudattavat lakia. Vaikka yrittäjä ei aina voi miellyttää ammattiliittoja niin ei se yrittäjästä rikollista tee vaikka olisikin suomenruotsalainen uskovainen.

Valtio voisi välillä tukea myös suomalaisyrittäjiä esim. poistamalla yrityksiltä yhteisöveron niin ei tarvitse siirtää yrityksiä Viroon. Siitä hyötyisivät loppujen lopuksi kaikki kun yrityksien taseiden vahvistuisivat.

Kateellisille ja muillekin sosiallidemokraateille tiedoksi että tämä ehdotus ei tarkoita sitä etteikö osinkoja voisi verottettaa edelleen.

Markku Ollikainen

En tiennytkään, että kuljetusalan ainoat pahikset ovat uskovaisia. En myöskään tiennyt, että VR Transpoint kuuluu tähän "uskovaisten" joukkoon. Kirjoittaja taitaa tietää elämästä niin paljon, että tavallista kansaa ihan hirvittää.

Minusta tuntuu, että yrittäjälle taloudelliset realiteetit maastossa ja lain sallimat mahdollisuudet ovat ne suurimmat syyt moniin liikkeisiin.
Pikku duunari ei ehkä tajua tätä suurempaa kuviota, mutta liike-elämä ei ole hyväntekeväisyystoimintaa. Jos firma ei pysy pystyssä, se kaatuu. Lienee nollautumista parempi, että suomalainen firma pysyy pystyssä edes jotenkin. AKTn tiukat toimet työntekijöidensä etujen valvonnassa voivat olla yksi syy työntekijöiden tilanteen pahenemiseen. Yritykset eivät näet ole rahasampoja. Jos rahaa ei tule, sitä ei myöskään riitä jaettavaksi. Työntekijöiden olisi hyvä olla joustavampia taloudellisesti tiukkoina aikoina jo ihan oman tulevaisuutensa takia. Jatkuva taloudellinen kasvu ja palkkojen nousu ei ole rajallisessa elämässä käytännössä mahdollista.

Toimituksen poiminnat