*

Kai Haavisto Hoidetaan homma kotiin!

Suomen historian suurin talousrikos?

  • Suomen historian suurin talousrikos?
  • Suomen historian suurin talousrikos?

STX- laivatilauksen menettäminen Ranskaan taisi olla hallitukseltamme suomen suurin talousrikos?  Ministeri Jan Vapaavuori (kokoomus) oli keskeisessä asemassa kun hallitus päätti evätä 55 miljoonan euron tuen STX- Finlandille.  Vapaavuoren  juristin ammatin kuvaan kuuluu olla ottamatta riskejä. Tämä riskinsietokyvyn puuttuminen johti siihen, että hallitus päätti viedä yli 20 000 suomalaiselta työpaikat ja ajaa työttömäksi lukuisia perheen isiä ja äitejä.

Jan vapaavuori kertoi, että hallitus teki kaikkensa sen eteen, että laivatilaus saataisiin suomeen. Jos kerran suomella on vaikka heti miehiä ja naisia aseistaa 200 -tuhatta rajalle puolustamaan suomea. Kysymys kuuluu, onko hallitus ja -Jan Vapaavuori todellakin tehnyt kaikkensa laivatilauksen eteen? Tuskin.

Suomessa joutuu Valtion hotelliin, leivättömän pöydän ääreen tavallinen yrittäjä helpostikin. Yrittäjä pääsee Valtion hotelliin pienestäkin talousrikoksesta. Miksi suomessa ministerit ja virkamiehet eivät kanna vastuuta tehdessään ”maanpetokseen” rinnastettavan talousrikoksen? Oikeus ja kohtuus toteutuessaan, asiasta vastuussa olevat henkilöt pitäisi välittömästi erottaa  tehtävistään luottamuspulan vuoksi. Jopa ankarinta rangaistusta ”Valtion hotellia” pitää harkita näinkin suuren mittakaavan munauksessa?

Muut apupuolueet puolustavat vastoin tahtoaan tai periaatteitaan Kokoomuksen emämunausta. Ovatko hallitus puolueet oikeasti saman ”rikoksen” takana?

Jos nyt ei asiaan kansa puutu, menettää koko politiikka sekä kansanedustuslaitos lopullisesti uskottavuutensa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

Käyttäjän moro kuva
Markku Tyry

Käsittämätön syytös.

Laivatilauksen menettäminen oli kilpailutilanteesta johtuva, eikä sillä ole rikollisuuden kanssa mitään tekemistä.

Kai Haavsito esiintyy tässä vain huonona häviäjänä.

Toki minuakin ...tuttaa, mutta minkäs teet.

Tuo tukipäätös ei olisi tuonut tilausta Suomelle, se on varmaa...

Jari Reinikka

Rikkoiko Ranska sääntöjä ja jos rikkoin niin tuleeko sanktioita?

Johan Lom

Saattaa olla, että EU komissio katsoo Ranskan toimineen moitittavasti. Sitten se moittii sitä. Mutta todennäköisesti päätös siitä tulee joskus laivan luovtuksen aikoihin.

Jari Reinikka

Tätä itsekin epäilen. Eli homma menee Vapaavuoren&Co munattomuuden ja osaamattomuuden piikkiin.

Arto Granlund

Kai Haavisto, kannatatko lain rikkomusta,siitähän tässä on kysymys, kuten Pekkarinen totesi, jos hallitus olisi menetellyt toisin.

Johan Lom

Lakia voi tulkita monin tavoin, "comme ci, comme ça..."

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen

Ehkä Arto tarkoitti ettei lakeja voi rikkoa suomen eduksi ja puolustettaessa suomen työllisyyttä, niitä voi rikkoa ainoastaan silloin kun me otamme muiden velkoja vastuullemme. Vaikka vastoin EU:n perussopimusta!

Tapio Ahti

Ranskan valtio kun on mukana telakkafirmassa, on varmaa, että lainat maksetaan takaisin. Siksi oli helppo järjestää rahoitus. Tämä pätisi tietysti myös Suomen kokonaan tai osittain omistamiin telakoihin. Systeemissä ei liene mitään varsinaisesti laitonta; onhan noita lentoyhtiöitäkin rahoitettu osin jopa suoraan valtion kassasta osakeanneilla.

Käyttäjän markkulehto kuva
Markku Lehto Vastaus kommenttiin #17

Ja monelle lentoyhtiölle on tullut pää vetävän käteen vaikka valtiotkin ovat olleet takana ( Malev, Olympic Airways, Spantax ... ). Kas kun veronmaksajatkin alkavat vähitelleen netti-aikakaudella kiinnostua ja tietämään mihin heidän veroroponsa menevät. Katsotaan nyt SAS:n ja meidän Finnairin tulevaisuus. Kuinka kauan niitä pitäisi verovaroilla rahoittaa ?

Tämä valtioiden osallistuminen taloudellisesti huonojen yhtiöiden rahoittamiseen on käytännössä sama kuin lähtisit rahoittamaan tai takaamaan 20 vuotiaan veljenpojan "loistavaa liikeideaa" ja laittaisit pantiksi koko 40 vuotta kerätyn omaisuutesi. Tästähän on surullisia esimerkkejä 1990 -luvun alusta. Tulee muistaa että "valtion kassan" rahat tulevat meidän veronmaksajien taskusta. Ei ole olemassa jotakin isoa "valtion rahakirstua" josta voidaan kauhoa rahaa kannattamattomiin yrityksiin ja tukiaisiin. Se "kauhominen" tapahtuu meidän jokaisen veroja maksavan taskusta.

Tapio Ahti Vastaus kommenttiin #24

Taantumassa laitetaan joka tapauksessa rahaa elvytykseen. Tässä olisi ollut mainio paikka edellyttäen, että homma ei ole EU-säädösten vastaista. Pitkän tähtäimen strategiana valtion nykyinen omistuspolitiikka on järkeen käypä.

Kai Haavisto

Iso kenkä tulee euroopasta ja liiskaa pienen suomen lakerikenkien alle. Katsellaan sitten olisiko kannattanut. suomi tekee juuri niin hölmösti kun muut maat sen odottavat tekevänkin. Suomessa on liikaa pykälähörhöjä, jotka eivät osaa soveltaa, kuten muut maat.

Tapio Ahti

Minusta STX saisi mennä vaikka konkkaan -- kunhan ei mene nyt, kun pitäisi elvyttää. Samasta syystä valtio olisi voinut rahaa lainata. Tosin on väitetty, että se olisi ollut laitonta.

Jussi Jääskeläinen

Olkaamme globaalisti onnellisia että laivatilaus meni tällä kertaa Ranskaan. Pääasia, että hyvinvointi nousee jossain... ei pidä aina haluta kaikkea hyvää Suomeen. Tällä(kin) kertaa saimme mitä ansaitsimme, eli emme yhtikäs mitään.

Käyttäjän POOL kuva
Olli Porra

On turha syyttää vain Vapaavuorta laivatilauksen menetyksestä, sillä takanahan on tietenkin koko hallitus vasemmistoministereita myöten, joille tärkeämpää on ministerin salkku kuin muutama tuhat työpaikkaa ja telakkateollisuuden tulevaisuus.

Se, että Vapaavuoresta tehtiin asiaa medialle selittelemään joutunut syntipukki samalla, kun pääministeri on hiljaa, on varmaan täysin harkittua. Sattumaa on tuskin sekään, että Häkämies poistui näyttämöltä sopivasti ennen tätä katastrofia - kasvamaan korkoa puhtoisena päivänpolitiikan ulkopuolelle.

Kun Kataiselle järjestetään, ehkä jo piankin, jokin kansainvälinen korkeapalkkainen suojatyöpaikka, on Kokoomuksella sopivasti päivänpolitiikassa imagoaan ryvettämätön Häkämies astumaan hallituksen johtoon. Vapaavuori voidaan sitten siinä vaiheessa unohtaakin kulisseihin. - Politiikkahan on joukkuepeliä ja juonittelua.

Käyttäjän ReinoToivanen kuva
Reino Toivanen

Minusta Olli puhuu pelkistettyä asiaa.

Laivatilauksen menettämisen uskon perustuvan EU: n suurvaltioiden Saksan ja Ranskan sekä Suomen väliseen sopimukseen Wärtsilän Meriteollisuuden ajoilta.

Ja Ranska tulee saamaan moitteet menettelystään, nekin pitkän ajan kuluttua. Eikä muuta.

Ammattiyhdistysliike tulee joka tapauksessa panemaan hallituksen vasemman laidan tosi ahtaalle tämän vuoksi.

Saa nähdä, miten SDP: lle ja Vasemmistoliitolle AY-liikkeen leimasimina käy!

Käyttäjän markkulehto kuva
Markku Lehto

No mikä poru siitä olisi syntynyt, kun STX:n konkurssin myötä yli 600 miljoonaa suomalaisten veronmaksajien rahaa olisi mennyt korealaisen telakan myötä. Eihän Vapaavuori ihan tyhmä mies ole, että olisi sellaisen köyden kaulaansa laittanut. Mitenkähän Soini olisi TEM ministerinä jutun hoitanut ?

Jos kuunteli eilisen illan YLE uutisia, niin siitä kävi hyvin ilmi myös, että ei nuo kaikki yli 20 000 työpaikkaa ole kiinni yhden konkurssikypsän telakan laivatilauksesta. Antaa korealaisen mennä konkurssiin ja ostakoon sitten Raisoin telakan joku halvalla ja jatkakoon laivojen rakentamista. Näin ei takaukset tule suomalaisten veronmaksajien maksettavaksi. Pitäisikö meidän suomalaisten veronmaksajien vielä rahoittaa korealaisten telakkayhtiöiden hintojen dumppaus !

Oli Vapaavuorella kanttia seistä sanojensa takana ja olla jämäkkänä, vaikka huuto oli kova. Olisiko Soini moiseen kyennyt,kun ei uskaltanut puoluettaan vaalivoitosta huolimatta viedä edes hallitusvastuuseen ? Varmasti Vapaavuori joutui kohtaamaan omiensakin puolelta yhtä sun toista huutoa.

Ranskalaiset veronmaksajat ovat tietenkin tyytyväisiä, kun saavat rakentaa RCC:lle alihintaan omalla kustannuksellaan loistoristeilijän ja ottaa tarvittaessa kannettavakseen STX:n konkurssin. Mutta Ranskan maallahan tuo talouslaskenta on ollut aina kai hieman suurpiirteistä.

Käyttäjän jumminoma kuva
jukka makinen

Täytyy aina muistaa että Ranskan valtio ei luovu, eikä anna mennä konkurssiin ainoaa sille suuria sotalaivoja valmistavaa telakkaa.
Sotalaivojen rakentamiseen saa kauniisti kadotettua risteilijäbisneksstä tulevat tappiot.